کالاهای فاسد شدنی به اقلامی گفته می شوند که ممکن است در صورت نغییرات در دما، فشار، رطوبت یا هر گونه شرایط محیطی آسیب ببینند و یا در اثر گذشت زمان، فاسد شوند. نمونه ای از این اقلام عبارتند از: مواد غذایی، میوه و سبزیجات، لبنیات، مواد دارویی، گوشت تازه یا منجمد، ماهی تازه یا منجمد، گل و گیاه، ارگان های زنده بدن، واکسن و یا نمونه خون، تخم مرغ نطفه دار.
زمان، درجه حرارت و میزان رطوبت، سه عنصر کلیدی در حمل و نقل اقلام فاسد شدنی می باشند. از این حمل این گونه مواد، نیاز به رعایت نکاتی می باشد در آن متغیرهای ذکر شده قابل کنترل باشد.  هرگونه تغییرات درعناصر ذکر شده می تواند در کیفیت کالای ارسالی تاثیر گذار باشد. علی الخصوص درمورد کالاهایی که حساسیت ویژه ای دارند، (نظیر مواد دارویی و واکسن ها) حفظ سلامت کالا بسیار حیاتی و ضروری می باشد. عدم رعایت استانداردهای لازم، در هر نقطه ای از زنجیره تامین کالاهای فاسد شدنی، می تواند صدمات جبران ناپذیری به کالای مشتری برساند و آن را غیر قابل مصرف نماید. از این رو انتخاب شیوه حمل بسیار حائز اهمیت می باشد. دلایل بسیاری در حمل و نقل اقلام فاسد شدنی  به صورت هوایی وجود دارد. سرعت ، قابلیت اطمینان، مقرون به صرفه بودن و امکان کنترل شرایط حمل ونقل از جمله دلایلی است که صادر کنندگان را برای توسعه تجارت خود با بهره گیری از حمل هوایی ترغیب می کند. کالاهای  فاسد شدنی همیشه باید در مستقیم ترین مسیر فرستاده شوند، با کمترین زمان توقف حمل و نقل که نتیجه آن به حداقل رساندن زمان سپری شده و از بین بردن تغییرات غیر ضروری آب و هوایی خواهد بود. هنگامی که یک انتقال از یک پرواز را به دیگری اجتناب ناپذیر است، زمان ترانزیت باید به دقت در نظر گرفته  شود . همچنین برخی از محمولات ممکن است به یخ گذاری دوباره و یا نگهداری موقت در یک منطقه با دمای کنترل شده (مانند اتاق سرد یا فریزر) نیاز داشته باشند.
شرکت های هواپیمایی برای کالاهای فاسدشدنی، ممکن است از هر دو هواپیمای مسافربری و باری  با توجه به نیازهای بازار، ماهیت کالا، حاشیه محصول، و اولویت های فردی استفاده نمایند. هواپیماهای مسافری عموماً در رایج تر، ارزان ترو در دستر تر می باشند اما می بایست به برنامه زمان بندی پروازها و صلاحدید خلبان در حمل کالاهای فاسد شدنی در پرواز مربوطه توجه شود. این در حالیست که هواپیماهای باری، امکان کنترل شرایط اب و هوایی بهتر، بازرسی های کمتر، و فضای بیشتری را در اختیار قرار می دهند که این امر به خصوص در زمانی که کالاهای فصلی در یک دوره زمانی مشخص، وفور فراوانی دارند، بسیار مناسب می باشد.

بسته بندی

همانطور که ذکر شد بزرگترین چالش در حمل کالاهای فاسد شدنی، حفظ کیفیت و سلامت آن می باشد. از این رو بسته بندی مناسب کمک شایانی به این امر می نماید. در بسته بندی کالای فاسد شدنی، ممکن است ازجعبه های مخصوص ، مواد بسته بندی، بسته های ژل، پتو حرارتی، یخ خشک، و مواد دیگربه فراخور نیاز استفاده گردد. به عنوان نمونه ماهی یخ زده می بایست در جعبه های فایبرگلاس یا یونولیتی به همراه بسته ژل استفاده گردد. برخی از محصولات ممکن است به سرد کردن پیش از زمان حمل و نقل نیازداشته باشند تا در برابر شرایط پرواز مقاوم گشته وعمر مفید انها افزایش یابد.